Merkevarehåndbok
På denne siden presenterer vi våre visuelle retningslinjer. Gjennom rett og konsekvent bruk av vår profil bygger vi identitet og gjenkjennelse for både kunder og våre ulike avdelinger.
Merkevarehåndboken er et verktøy for både ansatte og leverandører slik at Takstnett og våre medlemsbedrifter skal fremstå helhetlig gjennom all kommunikasjon. Takstnett ønsker at vår grafiske profil brukes innenfor rammene som er gitt. Det er også mulig å laste ned nødvendige filer.
For spørsmål, ta kontakt med Ellen M. Walvik e-post: ellen@takst-team.no / telefon: 982 12 520
Her kan du laste ned vår logo for bruk til skjerm og print på lyse og mørke bakgrunner. Du kan også laste ned logo med avdelingsnavn. Skulle du ha behov for andre logovarianter eller spesialversjoner, kontakt markedsansvarlig veileding og godkjenning før bruk.
Takstnett logo
Logo medlemsbedrifter
Takstnett illustrasjoner
Takstnett har utviklet en nettbutikk profilvarer som egner seg fint som oppmerksomhet til ansatte, prosjektgaver eller annen profilering.
Hvis du er på jakt etter andre ting, ring eller send en mail med hva du tenker, så kommer vi med innspill på produkt.
Logo består av ikon og navnetrekk. Navnetrekket, Takstnett, skal aldri brukes uten tilhørende ikon, men ikonet kan brukes frittstående som gjennkjennelses/eller dekorelement.
Logoen kan brukes både i farger, positiv (sort) og negativ (hvitt).
Ved plassering av logo på farget bakgrunn er det viktig passe på god kontrast og lesbarhet.
Logo med avdelingsnavn
Takstnett består av av flere firmaer over hele landet. For å sikre god avsenderidentitet og samtidig iverta de ulike medlemmene som ulike avsendere, har vi satt opp et logosystem med logo + avdelingsnavn for alle våre ulike avdelinger.
Logotypografi:
Navnet er satt i Futura PT. Tilgjengelig gjennom Adobe Fonts: https://fonts.adobe.com/fonts/futura-pt
Logoene kan lastes ned Nedlastiner i fanen over.
Veiledning bruk av logo
"Safespace"
For å sikre best mulig fremstilling av logoen, er det viktig med riktig avstand og luft rundt logo. Figuren under viser minstekrav til luft rundt logos og logoikon alene. Mer luft, vil i de fleste sammenhenger skape enda bedre resultat.
Bakgrunnsfarge
Logoen plasseres helst på nøytrale bakgrunner. I tilfeller hvor logo for eks. plasseres på et bilde, er det viktig å passe på at det står på en så ren fargeflate som mulig ( eks. himmel, vegg) og med god kontrast mot bakgrunnen.
Fargepaletten viktig for å styrke profilens særegenhet. Profilfargene til Takstnett består av logofarger, samt en palett med støttefarger. Støttefargene brukes eksempelvis til illustrasjoner, grafer, faktabokser ol..
Logofarger
Pantone 285 C
CMYK 90/48/0/0
RGD 0/118/190
#0076BE
Pantone 185 C
CMYK 0/93/79/0
RGD 228 / 0 / 43
#E4002B
Pantone 368 C
CMYK 65/0/100/0
RGD 120 / 190 / 32
#78BE20
Black 3 C
CMYK 10/10/10/100
RGD 33 / 39 / 33
#212721
Støttefarger
CMYK 72/41/6/0
RGB 76/133/188
#4B85BC
CMYK 78/74/43/34
RGB 64/61/86
#3F3D56
CMYK 73/27/91/11
RGB 77/133/71
#4D8547
CMYK 1/20/72/0
RGB 252/204/100
#FCCC63
CMYK 19/15/16/0
RGB 204/204/203
#CCCCCC
CMYK 4/2/2/0
RGB 242/242/243
#F2F2F2
Profilfonten til Takstnett er Nunito Sans. Ved konsekvent bruk fonten gir en helhet i Takstnett sitt grafiske uttrykk. Denne benyttes både på trykksaker og nettside.
Fonten er designet av Vernon Adams og kan lastes ned gratis fra google fonts: https://fonts.google.com/specimen/Nunito+Sans
Den er også tilgjennelig vis Adobe Fonts:
https://fonts.adobe.com/fonts/nunito-sans
Nunito Sans Regular
Nunito Sans Medium
Nunito Sans Bold
Sekundær typgrafi
I tilfeller hvor det er behov for bruk av en sytemfont skal fonten Calibri brukes. Dvs tilfeller der fonten ikke er tilgjennlig, dette kan for eks. være PowerPoint, E-post m.m.
Calibri
Logotypografi:
Navnet er satt i Futura PT. Tilgjengelig gjennom Adobe Fonts: https://fonts.adobe.com/fonts/futura-pt
Futura PT italic
Illustrasjoner
Illustrasjonene brukes for å illustrere de ulike tjenestene som Takstnett tilbyr. De bør helst brukes i sammenheng med tjenesten de representerer, men kan også brukes rent dekorativt om nødvendig.
Foto
Foto kan være viktig virkemiddel for å illustrere et budskap. Bruk bilder som føles «ekte». Takstnett opererer i Norge og det skal gjenspeiles i bildene, enten det skal vise en spesifikk situasjon eller mer som generelt illustrerende.
Eksempler på bildestil
Illustrasjon sammen med bilder
Illustrasjonene kan også kombineres med fotografi.
Eksempler på feil bildestil
NB: Unngå bilder som bærer tydelig preg av være stockfoto som overdrevne fotomontasjer, tydelig utenlandske omgivelser, kunstige isenesettelser og lignende.
Eksempler på logo og profilelementer i bruk